🎥 به مناسبت ۲۵ جمادی الثانی سالروز ارتحال حضرت آیت الله العظمی اراکی(ره) در ۱۰۳ سالگی
✅ آنچه در کلیپ مشاهده میکنید مشروح خبر دیدار امام خامنهای با مرحوم آیت الله العظمی اراکی است.
قم ۱۳۷۰/۱۲/۰۲
- ۰ نظر
- ۲۹ دی ۰۱ ، ۰۰:۴۲
- ۴۴۷ نمایش
🎥 به مناسبت ۲۵ جمادی الثانی سالروز ارتحال حضرت آیت الله العظمی اراکی(ره) در ۱۰۳ سالگی
✅ آنچه در کلیپ مشاهده میکنید مشروح خبر دیدار امام خامنهای با مرحوم آیت الله العظمی اراکی است.
قم ۱۳۷۰/۱۲/۰۲
📝 بخش سوم: مبهمبودن آثار قبض و بسط بودجه
🖋 علی مهدوی
🔸 دولت اول احمدینژاد، دورهی گشایش بودجه برای نهادهای حوزوی -علی الخصوص شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه- بود.
تنها در یکی از سالها رقمی بالغ بر ده برابر آنچه توقع برخی بزرگان به عنوان بودجه حوزه بود، تخصیص یافت که به نسبت آن سال رقم قابل توجهی بود.
🔹 رفته رفته در پایان دولت دوم احمدینژاد و دو دولت حسن روحانی، بودجههای حوزه به شدت محدود شد و حتی طبق اذعان برخی مسؤولین، رقمی کمتر از آنچه تخصیص مییافت به حساب نهادهای حوزوی واریز میشد.
میتوان گفت در دولت کنونی مجدد آثار گشایش بودجه -چه در سال گذشته و چه سال جاری- به خوبی هویداست.
✅ اینکه مسؤولین حوزه در شرایط محدودیت بودجه توانستند به رتق و فتق امور بپردازند، از توانمندی و نقاط قوت ایشان است؛
🔻 اما سؤالاتی برای بدنه حوزههای علمیه وجود دارد:
❓اساسا حوزههای علمیه در این دورههای قبض و بسط بودجه، چه تغییر و تحولاتی داشته است؟
❓خروجی تحولی و آثار مثبت گشایش بودجه را در چه مواردی میتوان دید؟
❓برنامههایی که در دوران گشایش بودجه اجرا شدند و خروجیهای ملموس علمی، تبلیغی و اجتماعی داشتند چیست؟
❓برنامهها و نمود اجتماعی حوزههای علمیه در مسألهی فرهنگ و همچنین رشد شاخص دینداری مردم چیست؟
♨️ طبعا وقتی این موارد حتی برای طلاب و اساتید روشن نباشند، برای جامعه هم نمیتوان لزوم رقمهای چندصد و چندهزار میلیاردی را تبیین کرد.
❇️ امیدواریم مسؤولین محترم نهادهای مختلف حوزوی این موضوع را جدی بگیرند و هرسال گزارشی از دستاوردها و اقدامات علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی حوزههای علمیه ارائه کنند.
〰〰〰〰〰〰
📌 درباره بودجه بیشتر بخوانید:
🌀 مغالطات دردناک:
https://eitaa.com/manahejj/6114
🌀 حوزه و دیوانسالاری اداری:
https://eitaa.com/manahejj/6115
📝 مغالطات دردناک
🖋 علی مهدوی
🔻 بخش نخست
🔸 گاه از زبان برخی نمایندگان معمم مجلس شورای اسلامی و گاه برخی خواص -در بیان لزوم تخصیص بودجه به حوزهها و همچنین دفاع از ضرورت افزایش بودجهی حوزههای علمیه- میشنویم:
❗️«طلاب از ضعیفترین اقشار جامعه هستند؛ برای همین لازم است بودجهی حوزههای علمیه عدد قابل توجهی باشد!»
♨️ در حالی که اهم بودجهی نهادهای حوزوی خرج حقوق و مزایای کارمندان و هزینههای جاری نهادهای عریض و طویل ایجادشده در حوزههای علمیه میشود.
✅ بد نیست نسبت تقریبی مخارج این نهادها از محل بودجه را بدانیم:
➖ حقوق و دستمزد کارکنان حوزه: ۶۰ درصد
➖ هزینههای جاری نهادهای حوزوی: ۱۳ درصد
➖ حق التدریس: ۱۲ درصد
➖ بودجه برنامهای: ۱۵ درصد (آنچه برای اجرای برنامههای حوزه باقی میماند)
🔺 یعنی همهی آن چیزی که قرار است خرج برنامههای حوزوی مربوط به طلاب (نه معیشت طلاب) شود حتی ۲۰ درصد کل بودجه هم نیست!
1- جهاد تبیین را درست تعریف کنید:
از نگاه رهبر انقلاب، جِهاد تَبیین به معنای روشنگری جهادی از روی کار علمی و تحقیقی، بهمنظور مقابله با دشمن و وسوسههای او دانسته شده است.
نخستینبار، این اصطلاح را رهبر انقلاب در اردیبهشت سال ۱۳۹۵شمسی بهکار بردند و در آذر سال ۱۴۰۰ شمسی به بازآفرینی و تأکید مکرر بر آن تا امروز پرداختهاند.
از نظر ایشان، این اصطلاح از وصیتنامه امام علی علیه السلام به حَسَنین علیهما السلام گرفته شده است و شیوه بسیاری از اهل بیت(ع) در جهاد، جهاد تبیین بوده است؛
محقق شدن جهاد تبیین، آثاری مانند «جلوگیری از تحریف»، «حفظ پشتوانه اجتماعی» و «از بین رفتن مشکلات» دارد.
ایشان اصطلاحِ «جهاد روایت»، «حرکت تبیین»، «ترویج» و «روشنگری» را همسو با اصطلاح «جهاد تبیین» میدانند.
2 از نظر رهبر انقلاب، تبیین در چه موضوعاتی باید انجام بگیرد؟
1- دستاوردها و کارآمدی نظام
2- ظرفیتهای داخلی کشور
3- اقتصاد مقاومتی
4- تاریخ دوران مشروطه
5- خطر نفوذ
6- نظریه اصیل مقاومت
7- سبک زندگی اسلامی
8- حفظ وحدت
9- حقوق اسلامی زن
10- خانواده و فرزندآوری
11- حجاب
12- وجدان کاری و انضباط اجتماعی
13- جایگاه معلّم در تربیت
14- ایثارگری در دفاع مقدّس
15- تبیین سیره شهدا
16- گرامیداشت ایّامالله
17- مردمسالاری دینی
18- آرمانهای انقلاب اسلامی ایران
19- ارزش کار و کارگر
20- کارآمدی حاکمیت دین
3 الزامات اخلاقی جهاد تبیین چیست؟
رهبر انقلاب، تبیین و روشنگری را همراه با «رعایت اخلاق» و «ادب اسلامی» لازم دانسته، و دوری جُستن از بدزبانی و بدگویی را ضروری میدانند.
ایشان با استناد به بخشی از خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه، تبیینکنندگان را به دوری کردن از «غیبت» و «تهمت» توصیه نموده و معتقدند روشنگریها بهدور از «قول به غیر علم»، (مانند دروغ و افترا) باشد.
به اعتقاد امام خامنهای، رعایت اخلاق و ادب اسلامی در نوشتهها برای جهاد تبیین، امری لازم و ضروری است که مطبوعات و رسانهها باید از اختلافات جزئی و غیر اصولی پرهیز نموده و به شایعهسازی، نپردازند.
🔸 به استحضار می رساند نظر به درخواست و بررسی صورت گرفته، انتخابات در روز پنجشنبه ۲۹ دی در شهرک پردیسان برگزار خواهد شد.
🔹 محل برگزاری پس از تصمیم گیری و هماهنگی اطلاع رسانی میشود.
🔹 شروع انتخابات در روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ عصر در مدرسه مبارکه فیضیه خواهد بود.
🔸 کانال رسمی مرکز خدمات اعلام کرد:
به منظور بررسی #میزان_تأثیرگذاری طرح هدفمندی در ایفای مؤثرتر شئون حوزوی طلاب و روحانیون محترم و تحلیل نقاط قوت و ضعف و در نهایت #شناسایی وضعیت مطلوب این طرح، از طلاب محترم دعوت میکنیم در #پویش_هدفمندی که در سامانه سخای جدید در بخش نظرسنجیها بارگزاری شده است، شرکت نمایند.👇
🌐 https://service.csis.ir
#مهلت_شرکت تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
به پاس مشارکت شما عزیزان هدایای نفیسی به #قید_قرعه به مشارکتکنندگان اهدا خواهد شد
#جوایز: پنجاه جایزه نقدی چهارصد هزار تومانی
〰〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
اینکه مسؤولین پذیرفتند نظرات طلاب و اساتید را نیز در تصمیمگیری خویش لحاظ کنند، قدم بزرگی است.
باشد که تصمیمگیریها هرچه بیشتر به سمت نظم و همخوانی با نیازهای طلاب و اساتید رفته و دقیقتر شوند. انشاءالله...
رسانه حوزوی مناهج از همه اساتید و طلابی که با ارائهی نظرات، پیشنهادات و مطالبات خود، به هرچه بهترشدن نهادهای حوزوی کمک میکنند کمال قدردانی را دارد.
طبعا طرح این نظرات موجب آشنایی مسؤولین با وضعیت حوزه و پیبردن ایشان به لزوم ارتباطگیری با بدنه حوزه علمیه خواهد شد.
رسالت مناهج چیزی جز اعتلای حوزه و روحانیت نیست.
📌 مناهج:
اگر جایگاه خودمان در پازل تبیین را هنوز پیدا نکردیم، بسم الله. تا دیر نشده شما هم شروع کنید...
این همه جوسازی مسموم رسانهای و بمباران افکار عمومی، نیاز به تبیین دارد.
امام خامنهای هم بارها از واجب فوری جهاد تبیین سخن گفتهاند.
البته در کنار فعالیتهای فردی که متوجه هر طلبه و استادی هست، نهادهای حوزوی نیز لازم است گزارشی از برنامهریزی و فعالیتهایی که در این زمینه انجام دادند ارائه کنند. در اینباره در آینده نزدیک، بیشتر خواهیم گفت و مطالبه خواهیم کرد.
🖋 علی مهدوی
🔸 در شرایطی که آتش اغتشاشات به تازگی فروکش کرده بود و فاطمیه دوم در حال فرارسیدن بود، آیت الله اعرافی ابتکاری به خرج دادند و حوزههای علمیه را در فاطمیه دوم، به مدت یک هفته تعطیل کردند تا طلاب حوزههای علمیه بتوانند از فرصت تعطیلات استفاده کرده و به سراسر کشور اسلامی اعزام شوند و پاسخگوی عطش مردم نسبت به معارف و شبهات دینی و بصیرتی باشند.
✅ این ابتکار فوقالعاده درخور تقدیر و تشکر است؛ و امید است این اقدام باز هم در طول سال تکرار شود و حوزههای علمیه بتوانند در ایام مناسبتی مختلف (علاوه بر محرم و ماه رمضان) به وظیفه تبلیغی و #جهاد_تبیین خود عمل کنند.
♨️ اما آنچه موجب تقویت و استمرار اقدامات مبارک است، #آسیب_شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف آنهاست؛ تا بتوان دست به اصلاح و تقویت زد.
⁉️ در این باره چند سؤال مطرح است:
1 از بین هزاران طلبهی موجود در قم، چه تعداد (چند درصد) به تبلیغ اعزام شدند؟
اگر آمارها نشان میدهد اکثریت طلاب رغبتی نشان ندادند، علل و عوامل آن چیست؟
چگونه میتوان در آینده، ظرفیت حداکثری طلاب را فعال کرد و به صحنه آورد؟
2 چرا همهی کارها را (تقریبا صفر تا صد) مرکز مدیریت بر دوش گرفت؟
وقتی برای اعزام مبلغ، دو نهاد تبلیغی (دفتر و سازمان تبلیغات) وجود دارند، چرا #معاونت_تبلیغ باید وارد این عرصه (اعزامهای کوتاهمدت) شود؟
با توجه به اینکه معاونت تبلیغ به اندازهی دو نهاد تبلیغی نامبرده، عِده و عُده و تجربه جهت اعزامهای اینچنینی نداشت و در عمل هم دیدیم تبلیغات برای جذب و اعزام طلاب از سوی معاونت تبلیغ بسیار حداقلی و ناامیدکننده بود! امید است در آینده، مرکز مدیریت بتواند با دیگر نهادهای حوزوی، هماهنگ و با طراحی از پیش انجام شده حرکت کنند تا بدون ورود در شئون دیگر نهادهای تبلیغی، بهترین اقدامات اثرگذار اجتماعی را رقم بزنند.
3 آیا ساختارهای مرکز مدیریت در اجرای مأموریتهای اینچنینی بیش از حد کند و کمتحرک نیستند؟ چگونه باید این آسیبها را برطرف کرد؟
4 برای مبلغینی که نیاز به محتوا و هدایت فکری دارند، آیا نباید از قبل، بستههای محتوایی و ایدههای مختلف، آماده و ارائه شود؟
🔺 این سؤالات و سؤالات بسیار دیگر، مطالب مهمی هستند که پاسخ دقیق به آنها، حرکت تبلیغی حوزههای علمیه در آینده را تقویت و تضمین خواهند کرد.
❇️ به دلسوزی و اقدامات مؤثر مسؤولین امیدواریم.
📝 بازگشایی مساجدی که به انبار تبدیل شده بودند
🖋 از طرف طلاب مدرسه حقانی
🔸 در ایام فاطمیه طلاب و اساتید مدرسه حقانی، صبحها به تحصیل پرداخته و بعد از ظهر و شب جهت تبلیغ به ۱۴ روستای منطقه قمرود اعزام شده و برنامههای متنوع تبلیغی اجرا کردند.
🔹 با توجه به شرایط خاص کشور و در لبیک به فرمان حضرت امام خامنهای مد ظله العالی در مورد جهاد تبیین، به همت معاونت تبلیغ مدرسه علمیه حقانی و با همکاری جمعی از طلاب و اساتید جهادی مدرسه، برنامهریزی برای تبلیغ در ایام فاطمیه صورت گرفت و با کارشناسی و بررسی میدانی، منطقه قمرود و روستاهای تابعه آن به عنوان مقصد و نقطه هدف برنامه تبلیغی تعیین گردید.
🔹 نزدیکبودن منطقه از یک سو و در عین حال نیازمندی مخاطبان به آشنایی با معارف دینی از سوی دیگر (علیرغم مجاورت با شهر مقدس قم) موجب شد که ۴۰ نفر از طلاب و اساتید مدرسه صبحها به تحصیل پرداخته و بعد از ظهر و شب جهت تبلیغ به ۱۴ روستای این منطقه اعزام و برنامه های متنوع تبلیغی را اجرا نمایند.
♨️ نکته قابل توجه و البته عجیب در خصوص این منطقه - که با فاصله کمتر از یک ساعت با قم واقع شده است و بیش از ۱۵ روستا دارد – عدم حضور روحانی مستقر در آن است. بطوری که بجز یک مسجد که حجت الاسلام حمید به عنوان روحانی مستقر در آن فعالیت میکند مابقی مساجد کاملا تعطیل و برخی از مساجد به انبار تبدیل شدهاند!!
🔺 با تلاش پیگیر و شبانه روزی مسئولان کارگروه تبلیغی مدرسه و همکاری مسئولان محلی و مساعدت سازمان تبلیغات و سایر نهادها بحمدالله مساجد بازگشایی و آماده فعالیت تبلیغی شدند و مردم محل هم از این اتفاق استقبال خوبی داشتند که برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع نذری در این ایام از نشانههای این اقبال عمومی است.
✅ حضور مردم منطقه به خصوص کودکان و نوجوانان در این برنامه، فوق انتظار ما بود و ما را برای تداوم این حرکت در مناسبتهای بعدی مصممتر کرد. تبلیغ در قالبهای مختلف دانش آموزی، چهره به چهره، منبر و روضه، سینه زنی، راه اندازی دسته عزاداری نیز صورت گرفت.
♨️ امیدواریم که بیان این تجربه تبلیغی، فتح بابی برای حرکتهای مشابه سایر طلاب در عرصه تبلیغ دین به شکل گروهی باشد و همزمان با تحصیل به قدر وسع و ظرفیت خود به انجام این وظیفه هم بپردازیم.
والحمدلله رب العالمین
بسم الله الرحمن الرحیم
مزدوران رسانه ای پلید استکبار جهانی با جسارتی بی سابقه به مقام منیع مرجعیت عالم تشیع و ولیّ امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) گناه ننگین و غیرقابل بخشش دیگری را در پرونده دشمنی همیشگی خود با اسلام و انسانیت ثبت کردند؛ اقدامی که موجب تألم قلوب میلیونها مسلمان و انسان آزادی خواه در سراسر جهان گردید. این اقدام وقیحانه اگرچه به هدف ضربه زدن به اسلام ناب محمدی(صلی والله علیه وآله) و تضعیف زعامت عامّه جهان تشیع انجام شد ولی به کوری چشم بدخواهان و باعنایات حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرجه) بر اساس وعدۀ الهیِ یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون انشاءالله نتیجه عکس خواهد داد و بر شوکت و عظمت اسلام و مدافعان راستین آن خواهد افزود.
ما به عنوان شاخه ای از شجره طیبۀ حوزه علمیه قم، در کنار علمای اعلام به خصوص مراجع عظام تقلید، از امت اسلام و شیعیان در ایران و سایر کشورهای اسلامی می خواهیم با موضع گیری صریح و قاطع، این بار هم نقشۀ شوم دشمنان قسم خوردۀ اسلام را با شکست مواجه کنند و از دستگاه دیپلماسی کشور و قوۀ قضائیه نیز انتظار داریم با اقدام قاطع و مناسب، پاسخ لازم را به این تلاش مذبوحانه و موهن بدهند. وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرین
اساتید و مدیران مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی
حضرات آیات و حجج الاسلام آقایان ذیل، بیانیه را ملاحظه و تایید فرموده اند:
اساتید معظم مؤسسه:
آیت الله جعفر نجفی بستان
آیت الله ابوالقاسم علیدوست
آیت الله علی عندلیبی
آیت الله محمد قائنی
آیت الله سید محمد علی مدرسی طباطبایی
آیت الله سعید واعظی
حجج اسلام:
حسین بستان
حیدر بهرمن
مجید دهقان
حجت الاسلام و السملمین مجید رضایی
محسن رضوانی
سید حمید جزایری
سید محسن جلالی فرد
سید مصطفی حسینی نسب
قاسم شبان نیا
قدیر علی شمس
علی شورگشتی
هادی فاضل
سید محمد ضیاء فیروز آبادی
محمد ابراهیم کفیل
احمد مبلغی
سید محمود مدنی بجستانی
ابوالقاسم مقیمی حاجی
غلامرضا معصومی نیا
سید نقی موسوی
محمد جواد نوروزی
فرج الله هدایت نیا
دکتر احمد حاجی ده آبادی
مدیران محترم مؤسسه:
حجج اسلام:
سید علی رضا صدر حسینی
زین العابدین جمالی
احمد دیانی
مصطفی غیبی
احمد قیصری
سید محمد واحدی
حمید رضا وکیلی
سید حسین هاشمیان
علی اصغر همتیان