مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۳۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

چله اربعین موسوی

۳۱
ارديبهشت

🔸 از اول ماه ذی‌القعده تا آخر دهه ذی‌الحجه (۴۰روز) در بین اهل معرفت حائز اهمیت بوده و بزرگان به استفاده از این فرصت مبارک، تأکید می‌کرده‌اند.

🔹 سال ۹۵ در پی درخواست‌های مکرر از حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری در مورد اربعین موسوی؛ از محضر ایشان درخواست توصیه‌ای شد که ایشان مرقومه‌ای دقیق و قابل تأمل لطف نموده‌اند و در کانالشان هم منتشر شد.

📜 متن مرقومه:

بسم الله الرحمن الرحیم

«و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر»

کلمه لیله در این آیه شریفه قابل توجه است.

۴۰ شب بوده

✅ از مرحله «و باللیل افلا تعقلون» تا «و نجّیناهم بسحر» راهی است که همت، سعی و تلاش می‌خواهد.

❇️ نافله شب، تلاوت قرآن، ذکر استغفار و توسل به حضرت بقیة الله روحی‌له‌الفداء بهترین وسیله و اسباب این حرکت آسمانی است.

البته با ثبات قدم که حال ثابت از عمل صالح ثابت حاصل آید.

و من الله التوفیق

جعفر ناصری

چهاردهم مردادماه ۱۳۹۵

آخر شوال ۱۴۳۷

  • صادقی

🔹 چاره ای نداریم که راه بیفتیم... هر روز تعویق بیندازید، مشکل تر می شود ... نگذارید برای ایام پیری!

💬 امام خمینی قدس سره

  • صادقی

دختران تمدن‌ساز

۳۱
ارديبهشت

🖋 عباس بابائی

🔸 پیامبر با آن قلب نازک و مهربان در حال شنیدن یک تراژدی واقعی بود؛ «یا رسول‌الله! دختر چهار ساله‌ام را در دوران جاهلیت درون چاله انداختم؛ وقتی روی صورتش خاک می‌ریختم، مقداری صورتم خاکی شد. همان‌طور که با دستان کوچک و پرمهرش خاک از رخسارم می‌زدود، گفت: «پدر گناهم چیست که مرا می‌خواهی بکشی؟!»

🔺 این قصه‌ی تلخِ یکی از هزاران دختری بود که قبل از اسلام از حق حیات محروم گشتند و با دستان پدران‌شان مظلومانه زنده‌به‌گور شدند!

🔻 صدها سال بعد قصه‌ی دخترکان عالم با رنگ و لعابی زیبا اما واقعیتی تلخ‌تر از جاهلیت اولی ادامه یافت؛ جاهلیت مدرن!

♨️ قبر کوچک میلیون‌ها دختر، آغوش گرم مادران‌شان شد!! بسیاری از ایشان با شعارهای فریبنده‌ی سرمایه‌داران، به عنوان نیروی ارزان کار وارد کارزار با مردان شدند؛ کار با آنان بود و سود سرشار از آنِ دیگران! عده‌ای هم برای رسیدن به «آزادی»، ناخواسته در بند هوس‌های دیگران افتادند و تمام زیبایی و اعتبارشان را در کوچه و خیابان حراج کردند و نه‌تنها قید بردگی پاره نکردند، بلکه «زندگی» را هم از دست دادند.

♨️ عده‌ای دیگر که در ظاهر فرهیخته و هنرور می‌نُمایند، مدلی شدند تراشیده، برای تبلیغ متاع ناچیز دنیای دنیامداران و ابزار فشاری شدند سرتراشیده، در دستان پلید استکبار که داشته‌های ملت‌شان را به ریشخند گیرند و نداشته‌های مستکبران را به مستضعفان غالب کنند!

✅ در این میان اما اسلام ناب برای تربیت «دختر تمدن‌ساز» وارد کارزار شد؛ 

پیامبر مهربانی‌ها در تعریف‌شان فرمود: «دختران چه فرزندان خوبى هستند! انسان‌هاى لطیفى که آماده انجام امور پدر و مادر خود بوده و انس‌گیرنده، بابرکت و نوازش‌دهنده هستند.»

✅ «فاطمه دختر موسی بن جعفر»، با دانشی شگرف، نگاهی پربصیرت و معنویتی مثال‌زدنی، طلایه‌دار «مکتبی انسان‌ساز» شد و مسیری به بلندای تمدن‌اسلامی را از مدینه تا قلب ایران پیمود.

✅ «کوثر وجودش» چنان کویر قم را حاصلخیز نمود که ثمرات والایش، حائری و بروجردی و خمینی و بهجت و خامنه‌ای و نصرالله و زکزاکی شد.

آن «ستارگان درخشانی» که از خورشید تابان او نور گرفتند و ظلمت پهلوی را دریدند و بستر ظهور و طلوع خورشید عظمای ولایت را در قامت انقلاب شکوهمند ملت آماده کردند. 

✅ چشمه‌ی زلال معارف ناب این دختر، دیرزمانی‌ است که تشنگان اندیشه و معنویت را در سراسر عالم بشریت سیراب می‌کند و نیک‌الگویی است برای قدکشیدن هر دختری که می‌خواهد بر نردبان شکوه و جلال، سر به آسمان ساید.

✅ این دنیا با همه‌ی بزرگی‌اش، تاب وسعت وجودی‌اش را ندارد و باید در سرای دیگر به عمق عظمتش در ذیل کلام جدش رسید که فرمود: «زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش «فاطمه دختر موسى» (علیه‌السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.»

✅ امروز نه تنها تمام عالمان و فرهیختگان و بزرگان، بلکه تمام عالمیان بایستی با افتخار خطاب به این بانوی باوقار، کلام برادر بزرگوارش را زمزمه کنند: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة.»

  • صادقی

💠 امام خامنه‌ای در دیدار صبح امروز  

✅ عزت:

در #سیاست_خارجی وقتی می‌گوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. 

ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». 

ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. 

عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. 

این شخصیت پخته‌ی سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند. 

عزت یعنی ما چشم‌مان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیه‌مان به اصول خودمان باشد.

✅ حکمت:

حکمت یعنی در همه‌ی تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبه‌شده عمل کنیم. 

از اظهار نظرهای دفعی و ارتجالی و حساب‌نشده پرهیز کنیم. 

حکمت یعنی هر کاری که میکنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبه‌شده باشد.

✅ مصلحت:

مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. 

یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. 

حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. 

بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. 

انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. 

همان معنایی که ما در #تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.

  • صادقی

👤 بن سلمان

🔸 از حضور بشار اسد در نشست سران کشورهای عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیۀ عرب به امنیت این کشور کمک کند.

🔹 فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما باهم برای یافتن راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم.

🔹 ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیدند. به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای حل بحران در کشورشان کمک خواهیم کرد.

📌 مناهج: 

ترامپ هم روزی گفت: #احمقانه ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم.

این هم از صحبت‌های امروز بن سلمان!

در صورتیکه روزی سران جهان عرب، عزم فروپاشی سوریه را داشتند و جهان‌خواران هم از هیچ مکر و خدعه و جنگی فروگذاری نکردند.

پیروزی جمهوری اسلامی در حفظ منطقه در برابر چنگال خبیث استکبار چیزی نیست جز استعلای توحید و اسلام ناب محمدی؛

اسلامی که رهبری آن در دست با کفایت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای است.

ان‌شاءالله دیری نگذرد که این انقلاب ختم به ظهور مولایمان حضرت حجت ارواحنا فداه شود.

  • صادقی

سرچشمه گناهان

۲۹
ارديبهشت

📝 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام

🎥 در بیان نورانی نابغه دهر، شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر

♨️ هرچقدر بیشتر مقامات و جاه دنیایی پیدا می‌کنی بیشتر تشنه می‌شوی...

🌐 اینستاگرام طریق العلماء

📌 مناهج:

جا دارد این کلام شهید صدر را بارها و بارها با دل و جان استماع کنیم و با تضرع از خدا بخواهیم این بیان نورانی در اعماق وجودمان اثر بگذارد و از حرص و حب جاه و مقام نجات پیدا کنیم.

وگرنه دنیا همچون باتلاقی است که بسیاری مدعیان «علم و عبادت و ایمان و خدمت به خلق» را در خود بلعیده و به هلاکت رسانده است؛

رشته‌ی بین ما و امام زمان ارواحنا فداه اگر گسسته شد، ما هم در سبقت ربودن پست‌ها و شغل‌ها و عناوین مختلف، پیش خدا و خلقش خوار و رسوا خواهیم شد...

  • صادقی

👤 استاد رجبی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب:

🔸 انتظارات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به مجمع را سرلوحه کار خود قرار دهید و آن را تبدیل به یک برنامه راهبردی کنید.

🔺 برنامه‌های اولویت‌دار و واجب‌تر برای هر سال خود را لیست نموده و تا حصول نتیجه مطلوب دنبال کنید. 

🔻 با توجه به کارکردها و توانمندی های مجمع نمایندگان طلاب به بررسی ایده‌های نو و جدید پرداخته و به نتیجه برسانید.

📌 مناهج:

❇️ ضمن احترام و اعتذار خدمت استاد رجبی و تمامی اعضای محترم شورای عالی، امروز سؤال آحاد اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه از شورای عالی این است که این نهاد مهم سیاست‌گذاری چه میزان به وظیفه خویش در این زمینه عمل کرده است؟

🔺 حافظه تاریخی بدنه حوزه‌های علمیه در خاطر دارد که بارها پس از بیانات مهم رهبری (چه در زمینه‌های تحول حوزه و چه در زمینه‌های انقلابی و اجتماعی) از سوی شورای عالی کمیته‌هایی برای پیگیری و تحقق اوامر و منویات رهبری تشکیل می‌شد؛

لکن نه خروجی محسوسی دیده شد و نه گزارشی از اقدامات!

🔻 ناگفته نماند استاد رجبی عضو مستمر ادوار شورای عالی نبوده‌اند و شخصیت حقیقی ایشان برای وعده‌های سابق شورا مورد سؤال نیست؛ لکن انتظار هست به عنوان شخصیت حقوقی، مطالبات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی را پیگیر باشند تا گزارشی از اقدامات سابق و لاحق شورای محترم ارائه شود.

〰〰〰〰〰〰

📌 مطالعه بیشتر:

🌀 جناب استاد خاتمی! کمیته‌های قبلی چه شد؟!

https://eitaa.com/manahejj/588

  • صادقی

📝 استاد اعرافی در احکامی جداگانه، حکم جناب آقایان ملکی، ملانوری و مقیمی حاجی را صادر کرد.

◻️ در این احکام،

جناب آقای حمید ملکی به عنوان «قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در مدیریت حوزه علمیه قم»،

جناب آقای حسین ملانوری به عنوان «معاون تبلیغ و امور فرهنگی» و 

جناب آقای ابوالقاسم مقیمی‌حاجی به عنوان «معاون پژوهش»

ابقا شدند.

یادآور می شود این احکام به مدت دو سال اعتبار دارند.

📎 متن احکام

〰️〰️〰️〰️〰️〰️

📌 مناهج:

🔸 بالاخره با چندین ماه تأخیر احکام مسؤولیت‌های فوق صادر شد؛ هرچند هنوز احکام برخی معاونت‌ها مثل معاونت آموزش با وجود گذشت چندین ماه از انقضای حکم آن بلاتکلیف است.

♨️ علت قفل‌شدن کارها را هم در قوانین غلط شورای عالی باید جستجو کرد؛

به جای پرداختن به امور سیاست‌گذاری که وظیفه شرعی و قانونی ایشان است خود را به قدری تنزل داده‌اند که در کوچکترین مسائل اجرایی مثل بودجه و انتصابات ورود می‌کنند.

✅ امروز بحمدالله مجموعه شورای سیاست‌گذاری و مرکز مدیریت حوزه خواهران به این #بلوغ رسیده‌اند که دست مدیر را باید در انتصابات معاونین خود باز گذاشت؛ 

🔺 امیدواریم شورای عالی حوزه‌های علمیه برادران نیز از این رویه درست الگوگیری کرده تا وقت اعضای محترم شورا صرف وظایف روی زمین مانده شود و به تعبیر رهبری وقت شورا را #اسراف (هدر) نکنند.

  • صادقی

💠 امام خامنه‌ای

♨️ به نظر من شورای سیاستگذاری یا شورای عالی را اصلا نباید معطل این کارهای بودجه و امثال اینها کرد، این #اسراف وقتِ این شورا است، چون شورا کارهای مهمتری دارد.

🔻 این که گفتید بیشتر جلسات یا وقت طولانی‌ای از جلسات به مسائل تعیین بودجه و امثال این مطالب اختصاص می‌یابد، این مسئله را باید یک مرکزی یا خود مدیریت یا به یک مرکز فرعی #اعتماد کرد.

📗 بیانات دیدار با اعضای شورای عالی حوزه قم

📅 ۱۳۸۳/۱۰/۳

📌 مناهج:

یکی از مواردی که طی سه دهه گذشته تقریبا در همه جلسات رهبری با شورای عالی تذکر داده شده است، تفکیک ساحت سیاست‌گذاری از ساحت اجرا است.

زیرا مادامی که شورای عالی به مسائلی بیرون از مأموریت‌های اصلی خویش مشغول باشد از تکالیف اصلی خویش بازخواهد ماند.

  • صادقی

🌀 چرا آرزوهای مدیر حوزه‌های علمیه برآورده نمی‌شود؟

🖋 علی مهدوی

🔸 بر همگی روشن است که استاد اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، از ابتدای پذیرش این مسؤولیت، افق‌های بزرگی را در اندیشه داشته و دارد؛ بر همین اساس سندنویسی‌های متعدد، تشکیل ستادهای راهبری گونه‌گون و متفاوت، امضای موافقت‌نامه با نهادهای مختلف استانی و کشوری و ده‌ها کار متنوع دیگر را آغاز کردند.

🔻 اما با وجود همه‌ی این آرزوهای بلند و پرتعداد، توفیقات خیلی چشمگیر نبودند و حتی یک‌جاهایی نگاه نهادهای ملی به حوزه تغییر کرد یا شاید بهتر است بگوییم واقع‌بینانه‌تر شد؛ نظیر طرح امین.

✅ در چرایی و آسیب‌شناسی این عدم توفیقات، به دلایل متعددی می‌توان اشاره کرد که مهمترین آنها بدین قرار است:

1️⃣ عدم توانمندی بدنه حوزه به علوم لازم:

تا وقتی شورای عالی و مرکز مدیریت بر مدار رشد تک‌بعدی طلاب تمرکز کرده‌اند و نیازهای ضروری دیگری که طلاب باید به آن مسلح باشند را باور نکرده و برای آن برنامه‌ریزی ندارند، چطور می‌توان انتظار داشت که برای مثال حتی همین طرح امین ساده، موفقیت حداکثری داشته باشد. شکی نیست طلاب حاذق در طرح امین کم نیستند، اما تعداد آنها غالب و حداکثری هم بود؟

با کدام بدنه توانمند و مسلط به علوم و مهارت‌های متنوع که از ابتدای طلبگی هدفمند و براساس استعداد تربیت شده‌اند آرزوهای بزرگ در سر می‌پرورانیم و هرروز بر تعداد آنها بیش و بیشتر می‌افزاییم؟!

2️⃣ دیوان‌سالاری اداری و ناکارآمد

تا وقتی روحیه‌ی کارمندی موجود بیشترین سهم بودجه‌های حوزه را می‌بلعد و کارنامه موفق و مؤثری ندارد، قرار است چگونه و از چه مسیری به اهداف عالی مدیر حوزه‌های علمیه برسیم؟ با مدیران میانی خسته و دور از خلاقیت و انگیزه یا نظامی کارمندی که اصلا نحوه جذب و بکارگیری و ارتقایش هیچ شفاف نیست و بدتر از همه نظارت دقیقی روی آن نیست؟

3️⃣ مدیریت دست‌بسته

وقتی استاد اعرافی حتی اختیار انتخاب مستقیم معاونین ستادی خود را ندارد و همواره با اعمال نظر شورای عالی مواجه است؛ وقتی حتی برای خرج بودجه، لازم است شورای عالی اذن دهد و ساعت‌ها جلسات شورای عالی برای بودجه هدر برود، مثل این است که به یک نفر بگوییم اسماً مدیر هستی، اما اختیاراتت با ماست.

مهم نیست استاد اعرافی مدیر است یا فرد دیگری، مهم این است که به مدیر باید اعتماد شود و سپس از وی مطالبه گزارش و عملکرد شود.

4️⃣ معضلات معیشتی

وقتی بدنه نخبگان و استعدادهایی که قابلیت شکوفایی دارند اما به دلیل مشکلات متعدد معیشتی در حال گریز از حوزه و وظایف آخوندی هستند، ما با چه کسانی قرار است قله‌های بزرگ علمی و معرفتی را فتح کنیم و طلبه تراز انقلاب و تمدن اسلامی تحویل بدهیم؟

✅ راهکار اساسی:

یکی از مهم‌ترین راهکارهای اساسی، لبیک شورای محترم عالی به مطالبه دیرینه رهبر معظم حوزه‌ها مبنی بر تمرکز شورای عالی در سیاست‌گذاری و اجتناب از ورود در عرصه مدیریت است که مصداق روشن آن آزادی مدیر در انتصاب معاونان کارآمد است.

✅ راهکار موقت:

مادامی که شورای عالی قرار نیست به امر رهبری تن دهد و انقلابی عمل کند؛

ای کاش استاد اعرافی کمی از کمیت آرزوهای بزرگ می‌کاستند و بر تأسیس و تقویت (کیفیت) زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و معنوی شهرستان‌ها -و اگر ممکن نیست لااقل- قم می‌افزودند؛ تا آرزوها دست‌یافتنی شوند: 

به مدرسه‌ها و مدرس‌ها، به اساتید شاگرد پرور، به پژوهش‌هایی با شاخص‌های حوزوی، به طلاب سطوح پایین و درس‌های پایه، به اخلاق عملی در متن حوزه، به مهارت‌افزایی و بصیرت‌افزایی در سطوح پایین و به توانمندسازی و معیشت کادر مدیریتی و پر کیفیت در قم.

آقای اعرافی اگر در ستاد دست‌بسته است، لااقل برای صف (حوزه علمیه استان قم) دستشان باز است؛ اما حیف و صد حیف که تمرکز لازم را بر قم نداشته و ندارند.

در گذشته نیز بیان شد ایشان اجازه ندهند درباره دوره مدیریتی ایشان بعدها بگویند صرفا سندنویسی‌هایی شد و آرزوهایی سرداده شد و دیگر هیچ!

  • صادقی