بخش دوم برخی از جلوه های عمق دینداری مردم پس از انقلاب
#یادداشت_مهمان
📝 نفی و کفر به طاغوت، رویِ دیگر دینداری مردم
🖋 سید یونس فاطمی
🔸 به راستی مهمترین میزان بر دینداری یک جامعه، ضدیت آنها با طواغیت و مستکبران و دست و پنجه نرم کردنشان با قلدران ستمگر است.
توحید یک روی سکهاش، نفی بندگی و عدم اطاعت از سیستم غیر توحیدی و نپذیرفتن ولایت طواغیت است. این میشود عبودیت که همانا فلسفه بعثت انبیا همین بوده است.
❇️ «ولَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»
ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ملتی، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻨﺪگی ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺩﻭﺭی ﻛﻨﻴﺪ.»(نحل/۳۶)
🔹 شهید مطهری کفر به طاغوت (یکفر بالطاغوت) را #کفر_مقدس مینامید و در ادامه این کافرشدن هم زمینه تمسک به عروة الوثقی ذکر شده است.
♨️ اینکه چرا طرد طاغوتها و خدا نمایان، اصلیترین ملاک قوت و ضعف دینداری میشود به دلیل شدتِ اثری است که بر سرنوشت انسانها میگذارد.
❇️ آیه ۴۱ سوره قصص از ائمهای میگوید که یَدْعُونَ اِلی النّار هستند و آیه ۲۸ سوره ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل کردند و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر میدهد.
✅ رهبر انقلاب مستند به همین آیه، نظامهای اجتماعی را به مثابه «تورهای بزرگ نامرئی ماهیگیری» میداند که مردمش را به سمت بهشت یا جهنم میکشاند.
🔺 پس انقلاب و سقوط شاهنشاهی و برپایی نظام جمهوری اسلامی نفی طاغوت و مبارزه با #شیطان_بزرگ (همان کشانندهی به سمت جهنم) بود که بارزترین شکل توحید و سنجش مهم دینداری است.
📌 ادامه دارد...