برنامهای متنوع برای مخالفان و موافقان کتب ثلاثه
🖋 محمد حق پرست
🔸 نظرات علما و بزرگان درباره کتب ثلاثه مختلف است و هریک از موافقان و مخالفان، مؤیدات خودشان را دارند.
این بحث هیچوقت تمام نخواهد شد. چنانچه نزاع بین موافقان و مخالفان فلسفه هیچوقت تمام نخواهد شد.
❇️ اما چند نکته:
1⃣ ورای این اختلاف، تقابل ایجادکردن بین علما و برچسبزنی، کار ناشایستی است و اگر کسی بخواهد تقابل ایجاد کند، قطعا خطاکار است.
اختلاف نظر، طبیعت مباحث علمی و تخصصی است. حتی گاهی دو عالم دینی، انتقادهای جدی نسبت به روش و علوم تخصصی یکدیگر دارند، اما مانع رفتارهای مشفقانهشان با یکدیگر نیست.
2⃣ علما، وظیفه دارند آنچه صحیح میدانند را ابراز کنند؛ اما تحمیل یک نظر بر همه طلاب درست نیست؛ به ویژه اینکه دو طرف اختلاف، ادلهی خوبی دارند.
لذا این طلاب هستند که نهایتا باید بر اساس تحقیق و مشاوره یکی از دو راه را انتخاب کنند.
3⃣ وظیفه شورای عالی و مرکز مدیریت، در چنین اختلافاتی این نیست که فقط یک طرف را بگیرد.
کما اینکه شورای عالی در این موضوع، طرح خوبی را ارائه کرده که هر سلیقهای بتواند درس مطلوب خودش را انتخاب کند.
مخالفان «آموزش کتب ثلاثه در سطح»، اینقدر زیاد هستند که نمیشود آنها را نادیده گرفت؛ بلکه بیشتر از طرف مقابل هم هستند. پس نمیتوان برنامه آموزشی را یکطرفه پیش برد.
البته کثرت طرفدار یک نظریه، نشانه حق یا باطل بودن نیست، بلکه این نکته را از لحاظ اجرائی برجسته میکند که بسیاری از اساتید و طلاب، با کتب دیگر بهتر ارتباط میگیرند و مطلب را بهتر میفهمند. پس تنوع در برنامه آموزشی ضروری است.