تکلیف تبلیغ رمضان امسال چیست؟
سادهترین یا بهترین راه؟!
📝 تکلیف تبلیغ رمضان امسال چیست؟!
🖋 علی مهدوی
🔹 همواره در مشکلات و بحرانها با دو نوع نگاه مدیریتی میتوان برخورد کرد:
1⃣ نگاه اول سعی میکند تا جای ممکن، راحتترین و بیهزینهترین راه را انتخاب کند، تن به ریسک ندهد و برای خود، زحمت دست و پا نکند. برای همین در خیلی از موارد بجای حل معضل، سعی میکند از اساس، صورتمسأله را پاک کند و اصلا به روی خود هم نیاورد. چیزی شبیه به معضل غسل اموات کرونایی در برخی شهرها و کلانشهرهایی چون تهران. این نگاه میگوید تا وقتی امکان تیمم هست چرا ریسک کنیم و دنبال چگونگی و زحمت تغسیل اموات کرونایی باشیم؟!!
2⃣ نگاه دوم: این نگاه برایش بهترین راه حل مهم است؛ برای همین نامش مدیریت و اقدام جهادی است. شاید در نگاه برخی از صاحب منصبان، چنین سیرهای، توجیهی نداشته باشد یا حتی منطقی به نظر نرسد؛ چون هضم ریسک کردن و قبول زحمت برایشان محلی از اعراب ندارد؛ اما مدیریت جهادی به دنبال پاسخ قابل قبول در محضر حضرت حق است. برای همین بجای پاک کردن صورتمسأله، با تمام قوای خود تلاش میکند آن را حل کند. برای همین تیمم اموات را آخرین گزینه میداند نه اولین و سریعترین راه حل. برای همین هرجا هم از لحاظ نیروی در میدان، کم و کاستی داشت با فراخوانی، جوانان جهادی را به صحنه وارد میکند و موانع را کنار میزند.
🔹 براستی بهترین راه برای تبلیغ رمضان امسال با وجود شرایط فعلی چیست؟! سادهترین راه، حذف تبلیغ رمضان است؛ مثل تعطیلی حرمها؛ اما آیا بهترین راه حل هم همین است؟! مصلحت این است امسال تبلیغ، کنار گذاشته شود و لطمات معنوی آن را هم بپذیریم یا تدابیری میتوان اتخاذ کرد؟!