جایگاه منحصر به فرد تبلیغ رمضان
🌀 جایگاه منحصر به فرد تبلیغ رمضان
🖋 غلامعلی بیدار
🔹 در عصر رسانهها و شبکههای اجتماعی، با وجود این همه وسایل ارتباطی هنوز که هنوز است شبکه سنتی حوزه روحانیت بزرگترین عامل نفوذ دین و معرفت به قلب مردم است. شبکهای پردامنه که در همه شهرها و اکثر روستاهای دور و نزدیک، برخوردار و محروم، شعبه دارد.
🔹 قوت اصلی تبلیغ سنتی به این است که در آن صرف انتقال دادهها و اطلاعات نیست. در رسانههای امروزین، انبوهی از معارف در قالبهای مختلف(صوت، متن و تصویر)، قابل ارائه است؛ اما در تبلیغ سنتی، سیره و عملکرد مبلّغ دین نقش بسزایی در الگوبرداری و تدین مردم دارد.
🔹 نکته مهم دیگر در تبلیغ سنتی، فهم سؤالات و شبهات مخاطب و پاسخگویی به آنهاست؛ یقینا جوان روستایی سؤالاتی متفاوت از جوان شهری دارد؛ گرچه بخشی از سوالات ممکن است مشترک باشد. اما همین که مبلغ دین از نزدیک با معضلات و مشکلات فکری و عقیدتی مخاطبین خود از نزدیک آشنا میشود، نیمی از مسأله، حل شده است و همت و اقدام مبلغین در پاسخگویی، مابقی مسأله را حل خواهد کرد.
🔹 یک ماه، انسِ مبلّغ با مردم و آمادگی قلوب مخاطبین به دلیل شرایط معنوی ویژه ماه مبارک، فرصتی طلایی و استثنایی است که در مابقی ایام پیدا نمیشود. همه این ویژگیها و دیگر نکات ناگفته از اهمیت تبلیغ رمضان، باید ما را وادار به برنامهریزی و تدبیر برای ماه مبارک کند تا غفلت از آن مبادا موجب خسران شود.