شورای عالی و جهتدهی به علوم
حوزه علمیه یا مرکز فقه و اصول؟!
استاد محمد؛ استاد سطوح عالی (نام محفوظ)
ریلگذاری و هدایت کلان حوزههای علمیه در دستان توانمند شورای عالی حوزههای علمیه است. لذا وسعت و سرعت حرکت حوزههای علمیه در گروی نوع نگاه این شوراست. اگر شورای عالی جهانی و تمدنی بیندیشد، حوزهای در تراز جهانی، ترسیم و تدبیر میکند ولو تحققش چند دهه زمان لازم داشته باشد؛ اگر نگاهِ ملی و کشوری داشته باشد، حوزهای متناسب با آن میسازد و اگر نگاه به حوزه علمیه صرفا در حد مؤسسهای صرفا فقهی اصولی -آنهم محدود- باشد طبعا خروجی حوزه علمیه بسیار جزئی خواهد بود.
شورای هشتم، وظایف سنگینی بر دوش دارد؛ هم باید علوم حوزوی را اعتلا بخشد و تقویت کند و هم از رهگذر تقویت این علوم، مسیر حوزه علمیه را در راستای تحقق گامهای لازم برای تمدنسازی هموار کند. امروز حوزه علمیه به برنامه جامع فقه و اصول، فلسفه، حدیث، تفسیر و هرآنچیزی که از طلبهی حوزه علمیه، یک عنصر توانمند اجتماعی بسازد نیاز دارد.
حوزه علمیه حتی در جهتدهی علوم غیر دینی و دانشگاهی هم باید مؤثر و دخیل باشد؛ چراکه غرب، علوم را در جهتهای منفی و آرمانهای فاسد خود بکار میگیرند؛ اما این دین است که باید تعیین کند هر علمی طبق چه موازینی باید جهتدهی و حرکت داشته باشد تا در خدمت خدا و مردم باشد. حوزه امروز وظایف برزمینماندهی بسیاری در ساحتهای مختلف اجتماعی دارد.
کلید تشکیل شورای هشتم با نگاههای کلان و تمدنی، در دستان جامعه محترم مدرسین است. خواستهی اساتید حوزه علمیه و طلاب این است که اعضای شورای عالی، توانمندیهای لازم را برای تحقق برنامههای حیاتی حوزه علمیه را دارا باشند؛ تا حوزه علمیه همچنان در متن جامعه، پرشور، فعال و زنده بماند.
〰️〰️〰️〰️〰️