مأموریت عظیم شورای عالی
ریلگذاری برای ورود طلاب به میدان تولید علم
حجتالاسلام احمدرضا حسینزاده (مدرس حوزه علمیه)
سلام و درود و عرض ادب و احترام محضر تمام اساتید و فرهیختگانی که مشفقانه و پدرانه یتیمان اهل بیت را در غم یتیمی وفراق پدرشان حضرت ولی عصر (عج) تحت تکفل خویش پرورش می دهند و ادب عبودیت و الفبای بندگی می آموزند.
در عصری که فطرت توحیدی بشریت در حال شکفتن است تا مهیای طلوع خورشید ولایت گردد وظیفه عالمان و اندیشمندان دین در ارائه متکاملترین دین الهی دوچندان میگردد تا بتوانند از سرچشمه قرآن وسنت، کام تشنهی جویندگان حقیقت را سیراب سازند و این فرایند، ساز و کاری فراتر از مسند مقدس و پر افتخار «افتاء» را میطلبد.
ممکن است در چند سال گذشته، دستیابی به اجتهاد و مسند افتاء، عالی ترین رتبه در هرم علوم اسلامی و فقهی به شمار میرفت اما در این عصر که پرچم تمدن نوین توحید در حال برافراشتهشدن است و بیداری و شکفتگی فطری در سراسر جهان موج میزند بیش از مسند افتاء، نیازمند تولید علم در عرصه علوم اسلامی به ویژه فقه و اصول هستیم؛ تا با اصلاح ساز و کارهای استنباط، علوم اسلامی را متناسب با قد و قواره تمدن نوین اسلامی، تعریف و ارائه دهیم؛ رسالت تولید علم در حوزه علوم اسلامی که در دورههای گذشته حوزه بر عهده آیاتی همچون وحید بهبهانی وشیخ انصاری و صاحب جواهر و ... رحمتالله علیهم بوده است امروز بر عهده فضلا و اندیشمندانی است که بر سر سفره علمی آن اساتید نشستهاند.
قطعا کار فقیهی مانند صاحب جواهر که دست به ابداع چندین قاعده فقهی زده است با کار عالمی که حکم و فتوایی را برای خود و مقلدینش استنباط میکند قابل مقایسه نیست؛ زیرا او بنیان خیری را استوار و شجره طیبهای را غرس مینماید که سالیان متمادی اندیشمندان دیگر از برکات آن بهره میگیرند :
«تؤتی أکلها کل حین بإذن ربها» (هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش میدهد)
او مسیری را ریلگذاری میکند تا حرکت علمی جامعه اسلامی بر بستر آن جریان یابد. و نیاز امروز جامعه علمی ما، تربیت چنین فضلا و اندیشمندانی است.
بدون تردید رسیدن به چنین نقطهای نیازمند تمهیدات و مقدمات و رفع برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر باروری فکری و خلاقیت علمی طلاب و فضلای جوان است. مسند داران تربیت علمی طلاب باید سرمایههای علمی و فکری آنان را از مقدمات علمی، با کیفیت و سرعت بگذرانند تا طلبه جوان فرصت جولان در میدان تولید علم بیابد.
آشنایی با اصطلاحات فقها؛ ص ۴۳
〰️〰️〰️〰️〰️