نتیجه غلبه کمیت بر کیفیت
📝 بررسی برنامه آموزشی و خروجیهای ناگزیر
🖋 محمد حق پرست
🔸 #طلبه_شب_امتحانی وقتی پدید آمد که در برنامه آموزشی کیفیت را فدای کمیت کردند.
♨️ برنامه آموزشی فعلی حداقل سه اشکال عمده دارد:
1⃣ اولین اشکال، کثرت دروس است. آیت الله جوادی (حفظه الله) میفرماید: «یک درس کم است و دو درس زیاد.» این بیان را مقایسه کنید با برنامه فعلی.
طلبه باید در روز چند کلاس مختلف (به طور میانگین ۴ تا ۵ کلاس) برود و آنها را مباحثه کند.
این دروس تقریبا هیچکدام عمیق خوانده نمیشود و با نمره شب امتحانی به اتمام میرسند.
2⃣ اشکال دیگر، سطحیخوانی به جای عمیقخوانی است. دورههای متعدد دروس در برنامه وجود دارد که اتفاقا هیچکدام عمیق خوانده نمیشوند.
تا پایهی ۱۰ چهار دوره عقائد، دو دوره فقه و سه دوره اصول فقه خوانده میشود؛ اما هیچکدام به اندازه یک دوره خوب نبودهاند.
شاید کمتر مسئلهای در عقائد و کلام باشد که بعد از چهار دوره، برای طلبه کامل حلاجی شده باشد.
بسیاری از طلاب هنوز نمیتوانند روش ورود و خروج به مسئله فقهی را توضیح دهند چه برسد به اینکه مسئله فقهی را حل کنند.
همچنانکه اولیات اصول فقه را حضور ذهن ندارند و برخی هنوز بر سر این مسئله شبهه دارند که اصول فقه چقدر فایده داشته و چقدرش زوائد است.
سه سال ادبیات خوانده میشود، اما اکثرا در تجزیه و ترکیب متون دینی لنگ میزنند.
دروس جنبی نیز ظاهر زیبایی در برنامه دارند اما آنها حتی سطحی هم خوانده نمیشوند.
مثلا یک دور تفسیر قرآن امتحان گرفته میشود، اما در واقعیت بیشتر طلاب بعد از اتمام سطح، از ترجمه قرآن هم عاجزند.
3⃣ اشکال سوم ناسازگاری شیوه آموزش با هدف کتب مقدمات و سطوح عالی است.
هدف از لمعه و مکاسب، آموزش روش فقاهت است اما کمتر کلاسی چنین برگزار میشود.
وقت کلاسهای اعتقادات و منطق، به جای واکاوی و تحقیق درباره مسئله اعتقادی و حل منطقی بر سر فهم متن میرود.
🔻 این نمیشود که مدام انگشت اتهام را به سمت طلاب بگیریم و بگوییم طلاب امروز درسخوان نیستند و چنین و چناناند؛ اما از قصور خودمان دم نزنیم و مدام خود را تبرئه کنیم.
♨️ آقایان مسؤول، اگر واقعا دنبال فهم و پرورش طلاب خوب هستید، برنامه را اصلاح کنید و سخت هم امتحان بگیرید. طلبههای بدون مایه علمی برای جامعه برکتی نخواهند داشت.
به جای ۱۰۰ طلبه، ۱۰ طلبه با کیفیت تربیت کنید؛ اما طلبهای کاربلد و متخصص.